540924.jpg

Piaf-leffa katsottu. Itketti, nauratti, tuli kylmiä väreitä ja lämmön ailahduksia. Tuttuja näyttelijöitä, hyviä näyttelijöitä, ei vähäisimpänä Piafiksi koko olemuksellaan heittäytyvä Marion Cotillard (joka tosin on rooliin himpun verran liian kaunotar). Ja se musiikki. Se musiikki!

Piaf-lempparini on pienestä asti ollut L'accordéoniste. Silloin aikoinaan isin laulaessa en tietenkään vielä ymmärtänyt tuon taivaallista biisiin ladatusta tunteen palosta, mutta kaipa se oli juuri se latautuneisuus, joka jo silloin sai keinahtelemaan kertosäkeen tahtiin. Aivan kuten laulun tytönkin.

Jos tarina ilotytöstä ja sotaan lähtevästä haitaristista ei ole tuttu, ja vaikka olisikin - tässä, olkaa hyvät. (Ainakin leffan mukaan kappaleen on kirjoittanut nuori sotamies, joka toi tekeleensä Piafille juuri ennen rintamalle lähtöä, tiedä sitten..) Voi kun muistaisin ulkoa koko sen hienon suomennoksen! Viimeistään ihan lopussa, yhteisten tulevaisuudenunelmien murskauduttua, tytön kuunnellessa kantapaikkansa uutta haitaristia, tulee kyynel silmään. Ette saa - ette saa enää soittaa!

Tuo kaunis tyttö työssään on kadunkulmassaan
ja hyvin tienaa yössä hän asiakkailtaan
työn jälkeen tyttö vasta voi muistaa haaveitaan
ja tanssikapakasta etsii unelmiaan
saa tosi rakkautta mies kumma tosiaan
vain hanuristi, mutta on taikaa sormissaan

Kun mies käy soittamaan, tyttö ei tanssikaan
mutta soitosta nauttivan näyttää
hän vain tuijottaa kun miehen rakastetun
herkät sormet noin soitintaan käyttää
luissaan, ytimissään käyvää väristystään
ei voi estää kun valssin tuon kuulee
henki salpautuen, hermot jännittyen
tyttöparkaa muut hulluksi luulee..